Toptennis in Nederland (1)

0

Kwantiteit training - Internationale standaard

We hebben de afgelopen weken vaak blogposts geschreven met als onderwerp de kwantiteit aan training. We hebben bewust eerst de praktijk/de internationale standaard vergeleken met de Nederlandse standaard (“Route naar de Top” van de KNLTB). We kwamen tot de conclusie dat wij in Nederland gemiddeld 3000+ uren (minimaal) minder trainen dan de top jeugd in toonaangevende tennislanden. Voor degene die de posts gemist hebben:

We hebben veel reacties ontvangen over deze posts en hebben met veel mensen binnen toptennis ook gepraat over dit onderwerp. De meningen waren zeer verschillend. Er werd meteen een directe link met de kwaliteit van training gelegd. Als je 3000 uur minder traint dan je concurrenten is kwaliteit dan nog een factor waarmee je dat kan compenseren? Tevens ga je er dan ook van uit dat je concurrenten internationaal met slechte kwaliteit trainen… Daar kan je vanuit gaan dat dat niet het geval is bij bv de Nationale bonden van Frankrijk en Canada.

Wij snappen niet echt als we er gewoon pure logica op los laten, dat de beleidsbepalers of de toptennis academies/trainers in Nederland niet zelf dit wisten of als ze het al wisten dat ze er niks aan doen… We laten de redenen hierachter voor volgende posts.

Kwantiteit training - Wetenschap/literatuur

We gaan nadat we Nederland hebben vergeleken met andere toonaangevende tennislanden ons in deze post richten op de wetenschap of literatuur over dit onderwerp.

We kennen waarschijnlijk allemaal de publicatie van Malcolm Gladwell: Outliners (2008). In zijn beschrijving van wat er nodig is om op een bepaald gebied tot de top te behoren, presenteerde hij de inmiddels beroemde kreet van de ‘tienduizend uur”. Volgens die regel zijn er tienduizend uur oefening nodig om op vrijwel ieder gebied een uitblinker te worden.

Inmiddels is deze ‘regel’ achterhaald en dat wordt heel mooi beschreven in het boek Peak/Piek van Anders Ericsson.  Naar onze mening een ‘must’ voor elke tennisleraar om te lezen. Het werk van Ericsson was een belangrijke basis voor Gladwell (die het echter niet zo best begrepen had). 

Ericsson stelt dat gewoon herhalen en inoefenen van wat je wil leren weinig effectief is. Noem het een zesjescultuur, je bent blij als je een gemiddeld niveau haalt, noem het een verklaring waarom bv een leerkracht of een dokter na jaren niet meer beter wordt.

Tegenover deze naïeve vorm van training stelt hij doelgerichte training voor met de volgende kenmerken:

  • Doelgerichte training heeft duidelijk omschreven, specifieke doelen. Het zijn een groot aantal kleinere stappen om een doel op lange termijn te bereiken.
  • Doelgerichte training is geconcentreerd.
  • Doelgerichte training vraagt om commentaar/feedback. De commentaar/feedback kan van een buitenstaander maar ook van jezelf komen.
  • Doelgerichte training eist dat we uit onze comfortzone komen. De lat hoger willen leggen, eventueel anders aanpakken ipv herhalen. Zelf zie ik ook een link met de zone van naaste ontwikkeling.

Maar omdat doelgerichte training nog verschillende resultaten kan opleveren ( en dus niet optimaal effectief kan zijn), stelt Ericsson ‘doelbewuste training’ voor:

  • Doelbewuste training ontwikkelt vaardigheden waarover anderen al beschikken en waarvoor effectieve trainingsmethoden bestaan.
  • Doelbewuste training vindt plaats buiten iemands comfortzone.
  • Doelbewuste training gaat uit van een duidelijk gedefinieerde doelstelling en draait om het verbeteren van een bepaald aspect van de beoogde prestatie en niet om een vage algehele verbetering.
  • Doelbewuste training is doel-bewust. Dat betekent dat het iemands volle aandacht en bewuste inspanning vergt.
  • Commentaar op en bijstelling van de training als reactie op dat commentaar vormen een essentieel kenmerk van doelbewuste training.
  • Doelbewuste training leidt tot de ontwikkeling van effectieve mentale voorstellingen.

Het boek van Ericsson is eigenlijk een grote aanklacht tegen talenten. Ericsson probeert duidelijk te maken dat toppresteerders vaak vooral niet uitzonderlijke talenten hebben voor waar ze goed in zijn. Het gaat eerder over mensen die doelbewust trainden en hard werkten. In feite is dat laatste het enige talent volgens de auteur.

Het is niet dat Ericsson de invloed van ‘nature’ niet kent. Het is bv moeilijk om met 1.60m een top basketballer te worden, maar toch lijkt het centrale thema van het boek ‘plus est en vous’ en is het een pleidooi voor het invoeren van onderwijs gebaseerd op doelbewuste trainingsprincipes.

Praktijk voorbeelden in Nederland

Bekijk eens de documentaire van Max Verstappen. Hij is een goed voorbeeld van doelbewuste training. Bekijk ook de docu van de schaak familie van Foreest. Een ongelofelijk interessante docu en voorbeeld van doelbewuste training.  In de volgende posts willen we ingaan hoe we dit naar onze mening moeten integreren binnen TOPtennis in Nederland en dat we naar onze mening in elke laag ervan niet met doelbewuste training proces bezig zijn.

De stelling van Foreest, een schaakfamilie (must see)

3 Opmerkingen
  1. Mooi stuk Maarten, ik krijg er meteen wat associaties bij.

    Doelgerichte training.. great, maar niet perse eenvoudig door te voeren. Doelbewustzijn bijvoorbeeld. Wanneer je een wedstrijd speelt of traint is het helemaal niet handig om na te denken over het doel. Dan ga je direct slechter spelen. Hoe vertaal je doelgericht training naar ‘bewust-zijn’, focus in het hier en nu? En hoe roep jij dat op bij een leerling? Ik kreeg vandaag een appje binnen van een ITF-finalist: “verloren, concentratie waardeloos”. Al heb je het nog zo vaak getraind, het blijft telkens weer een uitdaging.

    Nog enkele literatuur/youtube suggesties:
    1 Interpersoonlijke neurobiologie – Dan Siegel(youtube). Dat gaat over, met enige fantasie, hoe je als trainer en leerling samen in flow kunt komen.
    2 Inner game of the tennistrainer. (nooit geschreven maar, weer met enige fantasie, bij het lezen van de ‘Inner game of work’ kan dit boek dienen als spiegel voor het werk van de tennistrainer.
    3 https://www.linkedin.com/pulse/high-performance-from-good-great-mark-theelen/ Toegepaste leerpsychologie en didactiek in een nutchell.

    • Hallo Mark,
      bedankt voor je reactie! Heb je het boek gelezen? De ITF speler hoeveel doelbewuste training heeft deze genoten :)? Het voornaamste wat experts onderscheid van “de rest van de mensheid:)” is dat hun jarenlange training de neurale circuits in hun hersenen heeft aangezet tot de ontwikkeling van specifieke mentale voorstellingen, die probleemoplossend vermogen, patroonherkenning en andere bijzondere vaardigheden die nodig zijn om te excelleren mogelijk maken. Voor tennissers is de juiste vorm de sleutel tot een goede prestatie en degenen met de beste mentale voorstelling hebben een voordeel ten opzichte van hun concurrenten. De positieve spiraal gaat bij tennis op: prestatieverbetering leidt tot betere mentale voorstellingen en mentale voorstellingen dragen bij aan het verbeteren van de prestatie.

      Je hebt helemaal gelijk dat doelbewuste training niet makkelijk is en ook niet makkelijk toe te passen want hoeveel echte experts zijn er in de wereld ;). Het is een ingewikkeld proces. Waarbij je zoveel als mogelijk met ‘expert leraren’ dient te werken. Zo wordt dat ook in het boek beschrijven.

      Ik ga zeker je suggesties bekijken!

  2. Iedere tenniss(t)er is zijn/haar eigen expert 🙂
    Hoe daar mee om te gaan als trainer?!
    Dat is de Kunst m.i.

Laat een reactie achter

TopTennisMateriaal.nl
Logo
Nieuwe Account Aanmaken
Herstel Wachtwoord
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0