Doelbewust trainen: Teo Davidov. Unieke speler in de tenniswereld….

Teo Davidov: Wonderkind?

We kregen een ontzettend interessant filmpje opgestuurd (Zie filmpje hieronder). Toptennismateriaal.nl is ontzettend geïnteresseerd in talentontwikkeling in de tennissport. Het is voor ons een hot item binnen tennis NL. Wij hebben al veel aandacht besteed aan het feit dat jong talent in Nederland (veel) minder uren draait dan in toonaangevende tennislanden zoals bv Frankrijk en Canada. Als jullie deze berichten gemist hebben kunnen jullie deze nalezen:

Kwantiteit aan training NL vs Canada

De uren discussie binnen TOP Tennis..

Talenten in Nederland internationaal al ‘kansloos’ door kwantiteit aan training?

In het filmpje wordt aangegeven dat er met een 10- jarige 6-8 uur per  dag wordt gewerkt. We hebben het over de kwantiteit van training in dit artikel, omdat het naar onze mening onmogelijk is om 2 top FH te ontwikkelen als er niet veel en doelbewuste training in zou gaan. In Nederland zou dit al zo goed als onmogelijk zijn!

Wij denken dat alle opleiders/trainers in Nederland het boek Piek van Anders Ericsson moeten lezen. Wij denken dat voor velen het een openbaring en inspiratie zou zijn. Ook zullen jullie waarschijnlijk met een ander beeld het onderstaande filmpje bekijken. We hebben getracht voor jullie het boek samen te vatten hieronder. Laat dit je niet tegenhouden om het boek te gaan lezen!

Hoe kom je tot buitengewone prestaties?

Hoe kunnen gewone mensen buitengewoon presteren? Wat is talent en bestaan er echte wonderkinderen? Anders Ericsson heeft onderzoek gedaan naar deze vragen en is de ultieme expert op dit gebied. Hij heeft een boek uitgebracht, Piek. Het boek geeft antwoord op al deze vragen en doorbreekt een aantal vastgeroeste mythes.

Boek bestellen?

Ericsson is erachter gekomen door zijn bestudering van toppresteerders zoals sporters, doktoren en muzikanten dat toppresteerders goed worden door, wat Ericsson doelbewuste training noemt.

Wat is doelbewuste training?

Doelbewuste training is doelgerichte training met het besef wat het doel is en hoe daar naartoe gewerkt moet worden. Doelbewuste training heeft een aantal eigenschappen, namelijk;

 

  • Het ontwikkelt vaardigheden waarover anderen al beschikken en waarvoor effectieve trainingstechnieken bestaan.
  • Het vindt plaats buiten iemands comfortzone.
  • Het gaat uit van een duidelijk gedefinieerde doelstelling en draait om het verbeteren van een bepaald aspect van de beoogde prestatie en niet om een vage algehele verbetering.
  • Het is doel-bewust. Dat betekent dat het iemands volle aandacht en bewuste inspanning vergt.
  • Commentaar op en bijstelling van de training als reactie op dat commentaar vormen een essentieel kenmerk van doelbewuste training.
  • Het leidt tot de ontwikkeling van effectieve mentale voorstellingen.

Wat zijn mentale voorstellingen?

Een mentale voorstelling is een mentaal model van een voorwerp, een idee, een hoeveelheid informatie of wat dan ook, concreet of abstract, waar onze hersenen mee bezig zijn.

Het gemeenschappelijke kenmerk van alle mentale voorstellingen is dat ze het mogelijk maken om grote hoeveelheden informatie in korte tijd te verwerken, ondanks de beperkingen van het kortetermijngeheugen. We zouden een mentale voorstelling kunnen definiëren als een conceptuele structuur , bedoeld om de gebruikelijke beperkingen die het kortetermijngeheugen oplegt aan mentale informatieverwerking te omzeilen.

Iedereen heeft en gebruikt mentale voorstellingen. We gebruiken het bijvoorbeeld als we lopen, autorijden of sporten. Wat toppresteerders van alle anderen onderscheidt, is de kwaliteit en de hoeveelheid van hun mentale voorstellingen. Door jarenlange training ontwikkelen ze uiterst complexe en verfijnde mentale voorstellingen van de verschillende situaties die ze waarschijnlijk op hun terrein zullen tegenkomen.

Met deze voorstellingen kunnen ze sneller en nauwkeuriger beslissen en effectiever reageren in een bepaalde situatie. Dat verklaart meer dan wat ook het verschil in prestatie tussen beginners en gevorderden.

Ericsson geeft een voorbeeld van honkbalspelers. Deze professionals zijn in staat om vrijwel alle ballen te raken die hun toegeworpen worden met een snelheid die meer dan honderdvijftig kilometer per uur kan bedragen – wat voor iedereen die daar niet jaren op getraind heeft onmogelijk is.

Deze professionele slagmannen hebben maar een fractie van een seconde om te beslissen hoe ze hun beweging moeten aanpassen om de bal te raken. Ze hebben geen scherpere ogen dan de gemiddelde mens, en hun reflexen zijn niet sneller. Wel bezitten ze mentale voorstellingen die ze hebben ontwikkeld door jarenlang ballen te slaan en onmiddellijk respons te krijgen op hun verwachtingen aangaande een worp, en dankzij die voorstellingen kunnen ze heel snel herkennen wat  voor bal er aan komt en waar hij ongeveer zal aan komen.

Voorbeeld Christiano Ronaldo 

Een mooi voorbeeld hoe patroon herkenning eruit ziet voor een van de beste voetballers ter wereld.  In het filmpje zie je hoe Ronaldo verschillende ballen scoort in het donker. Door zijn jarenlange training is dit voor hem mogelijk.

We zullen het niet geheimzinniger maken dan nodig is. Het is (voor ons) eigenlijk helemaal niet zo spannend, want als je tot excellente prestaties moet komen dan moet je keihard trainen en doelbewust trainen. Ericsson laat zien dat het begrip zoals wonderkinderen en natuurtalenten te verklaren zijn door zijn omschreven model van doelbewust trainen.

Het is voor ons allemaal mogelijk om tot uitzonderlijke prestaties te komen. Het mooie is dat Ericsson ook een stappenplan geeft hoe wij tot uitzonderlijke prestaties kunnen komen. 

  1. Zoek een leraar

Wie zonder leraar traint moet uit zichzelf mentale voorstelling maken en bedenken wanneer hij iets goed of fout doet. Dat is niet onmogelijk maar het is niet echt efficiënt. Zelfs de meest gemotiveerde en intelligentste student zal sneller vooruitgaan met iemand die hem voorziet van feedback.

  1. Concentratie

Focus je op het aanleren van een specifieke beweging of onderdeel. Zeg bijvoorbeeld niet dat je een betere golfer wilt worden, maar oefen specifiek op het putten. Door ontspannen te oefenen en lekker voor de lol te trainen zal je  prestatie niet zo snel verbeteren. Daar is specifieke training voor nodig.

  1. Doorbereken van plafonds

Iedereen die aan iets nieuws begint zal in het begin snel vooruitgaan. Maar naarmate we meer ervaring hebben wordt het steeds lastiger om vooruit te gaan. We bereiken een plafond. Wat we dan moeten doen zijn de hersenen of het lichaam op een nieuwe manier uitdagen. Bodybuilders doen dit bijvoorbeeld door hun oefeningen te veranderen.

  1. Behoud van motivatie

We kunnen op verschillende manieren gemotiveerd raken. We hebben intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Als we tot topprestaties willen komen moeten we realiseren dat het trainen om dat doel behalen niet altijd leuk is. Dit bleek ook uit de verschillende onderzoeken die Ericsson heeft uitgevoerd. Toppresteerders vonden hun training vaak niet leuk. Maar ze genoten wel van het eindresultaat of de wedstrijden.

  • Doelen stellen
  • Wie twijfelt om te stoppen moet proberen zijn redenen om door te gaan proberen te versterken en zijn redenen om te stoppen te verzwakken.
  • Tot slot is geloof een belangrijke factor voor motivatie. Als we geloof hebben in dat we ons doel kunnen bereiken zal de kans van slagen ook veel groter worden en we kunnen gemotiveerd blijven om dat doel te behalen.

De 10.000 uren regel

De term die beroem werd door journalist Malcolm Gladwell in zijn boek Outliers, het welbekende fenomeen ‘de 10.000 uren regel’ wordt gespecificeerd door Ericsson. Ericsson zegt dat we moeten uitkijken dat we ons niet blind staren op de 10.000 uren regel het is slechts een gemiddelde. We zullen veel moeten oefenen als we goed willen worden in iets en daarbij gaat het om doelbewust trainen.

Hij geeft het voorbeeld van iemand die al 20 jaar auto rijd en iemand al 10 jaar auto rijd. Degene met 20 jaar ervaring is niet perse beter omdat hij meer uur heeft gereden. Het gaat erom wie het meest heeft getraind om zijn vaardigheden doelbewust te  verbeteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.