Column Juni: Stefan van de Stroet

Wist je dat we op 1 dag net zoveel prikkels binnen krijgen als een mens in het jaar 1900 in een geheel jaar?

Naast het feit dat ons leven en de maatschappij veel stressvoller en drukker is geworden spelen alle beeldschermen hierin een grote rol. Gemiddeld zit de Nederlander bijna 4 uur per dag op zijn smartphone! En die cijfers nemen alleen maar toe. Ook bij onze jeugd. Dit gebruik van de smartphone is nog naast gemiddeld 3,5 uur TV kijken. Tel daar nog een paar uurtjes laptop/computer bij en dan kom je gemiddeld op zo’n 7 uur kijken naar een digitaal scherm per dag!

Ons brein is de laatste paar duizend jaar nauwelijks veranderd, maar de wereld om ons heen verandert in moordend tempo. Je hoeft geen expert te zijn op dit gebied om te kunnen inzien dat dit iets doet met een mens én met ons als maatschappij. Wanneer jij je hier als mens niet van bewust bent en jezelf hier niet tegen wapent wordt je simpelweg geleefd. Het heeft voor veel mensen desastreuze gevolgen.

Wist je dat;
1,4 miljoen mensen in Nederland anti-depressiva gebruiken (deze aantallen nemen jaarlijks toe, afkicken hiervan wordt vergeleken met het afkicken van heroïne)
We gemiddeld vanaf ons 44ste levensjaar chronisch ziek zijn (chronisch ziek zijn betekent dat we dan de rest van ons leven vastzitten aan medicijngebruik)
Bijna 20% van alle werknemers burn-out gerelateerde klachten ervaart (in Nederland heb je het dan over zo’n 1,2 miljoen mensen)
De helft van alle volwassen Nederlanders overgewicht heeft, bij kinderen in de leeftijd van 4 tm 17 jr. is dit bijna 15% (overgewicht is een BMI boven de 25)
1 op de 3 middelbare scholieren (12-16 jr) stress ervaart door school en bijna de helft van de jongeren één keer per week of vaker last van heeft van lichamelijke of psychische klachten (hoofdpijn, buikpijn, rugpijn, angst, ongelukkig voelen)

Wat heeft dit nu weer met tennis te maken zul je misschien denken?

Het is de maatschappij waarin we leven. Het zijn de mensen waarmee wij als tennistrainers werken. Ook het overgrote deel van alle kinderen leeft, zeker in dit Corona tijdperk, ontzettend veel achter hun schermpjes. En dat doet iets met hun brein (neuroplasticiteit), hun communicatieve vermogens, hun cognitieve ontwikkeling en het heeft ook gevolgen voor hun motorische vaardigheden. En daar hebben wij als tennistrainers (recreatief en prestatief) simpelweg mee te maken.

En dus gaat ons werk veel verder dan alleen bezig zijn met die Forehand. Soms ben je opvoeder. Soms ben je het luisterende oor. Soms ben je er met de inspirerende speech. Soms gebruik je humor om de boel te relativeren. En altijd ben je het rustpunt waar ze terecht kunnen.

Het gaat, zeker in een toptennis traject, ook over hoe iemand als mens in elkaar steekt. Hoe hij/zij het leven ervaart. Hoe de thuissituatie is. Waar de aandacht naar uitgaat. Wat er gegeten wordt. Simpelweg hoe er geleefd wordt. Welke stukken/trauma’s iemand met zich meedraagt. En ja, elk mens draagt deze met zich mee. De één wat groter dan de ander. En de één heeft er wat meer last van dan de ander.

Om optimaal te kunnen presteren moet het fundament goed zijn

En dus moeten we in bijna alle gevallen dieper en breder werken dan alleen aan de FH techniek. Ook mooi om te zien hoe de laatste tijd vanuit meerdere sporten aandacht wordt gegeven aan de mentale kant. Onlangs Osaka op Roland Garros. Robin Soderling is open over zijn depressie en jarenlange struggle tijdens zijn carrière. Voetballers vertellen erover. Vaak schort het nog aan de juiste begeleiding. Met alle gevolgen van dien. Maar hoe mooi is het dat dit er steeds meer mag zijn en dat het ook op grotere schaal aandacht krijgt.

We kunnen wel stellen dat de manier hoe we leven steeds verder af is komen te staan van onze eigen natuur.

We hebben het druk. We zijn veel onderweg. Veel kinderen moeten naast school en een sport ook nog voldoen aan allerlei andere verplichtingen. Veel kinderen ervaren op jonge leeftijd al een bepaalde druk in hun leven. Daarin speelt ons schoolsysteem een grote rol. Hierin moeten ze steeds jonger voldoen aan allerlei normen. De prestatiemaatschappij in optima forma. Wist je dat op sommige middelbare scholen kinderen meer dan 150 toetsen per jaar krijgen? We zijn wereldwijd het land dat het meeste toetsen afneemt bij onze kinderen. In plaats van dat we het leren voor kinderen leuk houden (growth mindset), moeten ze voortdurend voldoen aan allerlei verwachtingen in de vorm van deze toetsen (fixed mindset). Het haalt het plezier weg bij het leren zelf. Iets wat eigenlijk onze basisinstelling is. Kijk maar naar kinderen in de leeftijd van 0 tot pakweg 5 jaar. Zo’n open, nieuwsgierige blik de wereld in.

School geeft veelal een ongezonde vorm van druk. Soms is druk goed. Soms is druk ook zeker nodig. En zeker in topsport is het de uitdaging om hier op een goede manier mee om te gaan. Maar structurele druk is nooit de bedoeling. Vraag maar aan het gemiddelde kind wat ze van school vinden.. Het systeem is grotendeels achterhaald en sluit compleet niet aan bij wie we als mens zijn en hoe we als mens leren.

Maar goed. Terug naar tennis:

Goede dingen onstaan vanuit rust, helderheid en aandacht.
Het is key om deze randvoorwaarden te creëren.

Voor jezelf als trainer/coach;

Doe eens een dag(deel) helemaal niks
Gebruik maximaal 1 uur per dag je smartphone
Kijk minder TV. Kijk vooral minder nieuws
Kom meer tot jezelf. Haal een paar keer per dag met je ogen gesloten bewust adem.
Schrijf een week lang elke dag je dromen op

En voor je spelers;

Begin de training met oprechte aandacht voor je speler. Hoe was zijn of haar dag? Wat speelt er?
Begin met een aandachtsoefening. Zet ademhaling bewust in. Stem bewust af op waar hij/zij zich bevindt.
Laat kinderen vertellen over hun dromen in hun leven en in hun tennis. Stimuleer hun fantasie.

Interesseer je voor de mens achter de sporter. In mijn optiek is dit de plek waar alles altijd begint. En weer eindigt.
Je bent eerst mens, dan pas tennisser. Ook jij.

Tot de volgende,
Stefan van de Stroet

Word lid van onze Tennis Community!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *